Biuro Lotnictwa SG realizuje zadania w oparciu o:

4 Lotnicze Wydziały Zamiejscowe:
- I Wydział Lotniczy z siedzibą w Gdańsku;
- II Wydział Lotniczy z siedzibą w Białymstoku;
- III Wydział Lotniczy z siedzibą w Chełmie;
- IV Wydział Lotniczy z siedzibą w Huwnikach k/Przemyśla

3 wydziały znajdujące się w Warszawie:
- Wydział Operacji Lotniczych;
- Wydział Techniki Lotniczej;
- Wydział Ekonomiczny.
Głównymi zadaniami realizowanymi przez BLSG są:
- ochrona lądowej i morskiej granicy państwowej Rzeczypospolitej Polskiej z powietrza oraz wsparcie działań komórek organizacyjnych Komendy Głównej Straży Granicznej i jednostek organizacyjnych Straży Granicznej w ramach realizacji ustawowych zadań Straży Granicznej;
- zapewnienie bezpieczeństwa w komunikacji międzynarodowej w strefie nadgranicznej;
- współdziałanie z innymi organami i służbami w zakresie rozpoznawania zagrożeń terroryzmem i przeciwdziałania tym zagrożeniom;
- prace powietrzne związane z osadzaniem znaków granicznych na lądzie w miejscach trudnodostępnych;
- monitoring nienaruszalności znaków i urządzeń służących do ochrony lądowej/morskiej granicy państwowej;
- gromadzenie informacji z zakresu ochrony lądowej/morskiej granicy państwowej w formie meldunków z lotów i zapisów elektronicznych oraz udostępnianie ich właściwym organom państwowym;
- ochrona granicy państwowej w przestrzeni powietrznej Rzeczypospolitej Polskiej przez prowadzenie obserwacji statków powietrznych i obiektów latających, przelatujących przez lądową granicę państwową na małych wysokościach, oraz przekazywanie informacji o tych przelotach do właściwych służb
- nadzór nad eksploatacją polskich obszarów morskich oraz przestrzeganiem przez statki przepisów obowiązujących na tych obszarach;
- rozpoznawanie i wykrywanie przestępstw i wykroczeń dotyczących zgodności przekraczania lądowej/morskiej granicy państwowej z przepisami;
- rozpoznawanie i wykrywanie przestępstw i wykroczeń w związku z przekraczaniem lądowej/morskiej granicy państwowej lub przemieszczaniem przez morską granicę państwową towarów oraz wyrobów akcyzowych podlegających obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy, jak również przedmiotów określonych w przepisach o broni i amunicji oraz o materiałach wybuchowych, a także innych towarów i wyrobów objętych specjalnymi przepisami
Do realizacji zadań BLSG wykorzystuje:

Samoloty
- samoloty wielosilnikowe o napędzie turbośmigłowym do realizacji zadań głównie nad obszarami morskimi o max. masie startowej powyżej 5700 kg wyposażone min. w specjalistyczną aparaturę optoelektroniczną, systemy identyfikacji jednostek pływających i systemy zarządzania misją:
- L-410 UVP E20 Turbolet,
- PZL M-28 Skytruck;
- samoloty jednosilnikowe o napędzie tłokowym klasy SEP(L):
- PZL 104 MF Wilga 2000,
- oraz lekkie jednosilnikowe samoloty rozpoznawcze.

Śmigłowce
- dwusilnikowe wielosilnikowe śmigłowce o napędzie turbinowym o max masie startowej do 3500 kg wyposażone w specjalistyczną aparaturę optoelektroniczną oraz system zarządzania misją:
- PZL Kania,
- Airbus H-135;
- ciężki dwusilnikowy śmigłowiec wielozadaniowy o napędzie turbinowym dostosowany do wykonywania działań nad obszarami morskimi o max masie startowej powyżej 5700 kg wyposażony w specjalistyczną aparaturę optoelektroniczną, system identyfikacji jednostek pływających :
- PZL W-3AM Anakonda.
- jednosilnikowy śmigłowiec szkolny o napędzie tłokowym:
- Robinson R 44 Raven.


Dodatkowe informacje o samolocie L-410 UVP E-20 TURBOLET
Samoloty L-410 UVP E-20 wyposażone są w dwa silniki turbinowe, które pozwalają na szybkie dotarcie do rejonu planowanego rozpoznania. W przypadku ewentualnej awarii jednego z silników samolot może kontynuować lot do najbliższego lotniska bez narażenia na niebezpieczeństwo załogi oraz statku powietrznego. Ze względu na dużą moc jednostek napędowych oraz gabaryty, samoloty posiadają duży ciężar załadowania i możliwe jest zainstalowanie na ich pokładzie systemów niezbędnych do prowadzenia obserwacji i rozpoznania.
Na wyposażeniu samolotów są m.in. radary umożliwiające wstępną identyfikację obiektów znajdujących się na powierzchni wody, lądu i w przestrzeni powietrznej. System automatycznej identyfikacji jednostek nawodnych, zainstalowany w samolotach, pozwala na rozpoznawanie zarejestrowanych łodzi i statków, a dzięki systemowi obserwacji lotniczej dalekiego zasięgu możliwa jest precyzyjna identyfikacja obserwowanych obiektów, znajdujących się w odległości 15 km. Modem łączności satelitarnej pozwala na przekaz danych w czasie rzeczywistym w postaci krótkich filmów i obrazów oraz łączność telefoniczną na rozległych obszarach morskich.
Samoloty posiadają także wyposażenie ratunkowe załogi niezbędne do wykonywania lotów w dużej odległości od linii brzegowej wraz z urządzeniami umożliwiającymi przeszukiwanie akwenów w poszukiwaniu rozbitków.
Uprawnienia jakie musi posiadać pilot tego samolotu
Aby mieć możliwość rozpoczęcia procesu przeszkalania się na typ statku powietrznego L-410 Turbolet, pilot powinien posiadać zdane teoretyczne egzaminy państwowe w zakresie ATPL(A), i posiadać licencję pilota samolotowego zawodowego CPL(A) z wpisanymi do niej ważnymi uprawnieniami, tj.:
- uprawnienie MEP(L) czyli uprawnienie do wykonywania lotów na samolotach wielosilnikowych
- uprawnienie IR/ME czyli uprawnienie do wykonywania lotów według wskazań przyrządów na samolotach wielosilnikowych.
Ponadto pilot ten musi posiadać ukończone szkolenia z zakresu:
- UPRT czyli zapobiegania i wyprowadzania samolotu z sytuacji krytycznych (Upset Prevention and Recovery Training);
- MCC czyli szkolenie w zakresie współpracy w załodze wieloosobowej.